انواع روش های بازاریابی

بازاریابی متنوع - رخش اپ

بازاریابی یا اصطلاحا مارکتینگ عبارت است از استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتریان انجام میگیرد. هرچقدر بازاریابی قوی تر باشد ، مشریان بیشتری از محصول شما مطلع می شوند و شانس شما در جذب آنها بیشتر میشود.

از آنجایی که هر روز به تعداد بازاریابی ها افزوده می شود و رقابت سخت تر می شود ، هر شرکتی سعی می کند از استراتژی های مختلفی برای تبلیغ و بازاریابی محصولاتش استفاده کند به همین دلیل این روزها می توانیم انواع روش های بازاریابی را مشاهده کنیم.در همه این روش ها نیز می توانید تعریف مدیریت بازاریابی را پیدا کنید.

هر استراتژی بازاریابی می تواند مزایا و ویژگی های محصولی را به یک بازار مشخصی منتقل کند . برای اینکه شما به عنوان یک کارفرما یا کارآفرین راحت تر متوجه شوید که کدام یک از انواع بازاریابی ها برای شما مناسب تر است ، ما لیستی از انواع استراتژی های بازاریابی را تهیه کرده ایم که در ادامه به آن می پردازیم . با استفاده از این روش ها و البته استفاده از قیف فروش شما می توانید ضمن اینکه مهارت های فروش و بازاریابی حضوری خود را بهبود ببخشید ، فروش خود را چندین برابر خواهید کرد و به یکی از معروف ترین برندها تبدیل خواهید شد.

  • بازاریابی محدود Close Range Marketing

این نوع بازاریابی که به بازاریابی CRM نیز معروف است ، برای تبلیغات محصولات و خودمات خود  از بلوتوث یا Wifi در نزدیکی محل حضور مشتریان استفاده می کند. به همین دلیل به آن بازاریابی از نوع نزدیک close proximity هم گفته می شود.

  • بازاریابی تحت پوشش Undercovere Marketing

گاهی اوقات همین که همه چیز را به همه نگویید یک روش عالی بازاریابی محسوب می شود. تا حالا به فیلمی که خیلی دوست داشتید آن را دنبال کنید تا متوجه بشید قراره چه اتفاقی بیفته است فکر کرده اید ؟ با وجود نشان ندادن تمام جنبه های فیلم ، اما بازهم تبلیغات می تواند به حدی اشتیاق ایجاد کند که بتواند تماشاگران را برای تماشای ادامه فیلم جذب کند. در واقع میتوان اینطور گفت که بازاریابی تحت پوشش هنگامی است که مشتری ندارند پنهانی نشان شده است.

بازاریابی ارتباطی - رخش اپ

 

  • بازاریابی ارتباطی Relationship Marketing

بسیاری از شرکت ها بر ایجاد روابط بلند مدت میان مشتری ها متمرکز هستند ، به جای اینکه فقط به فکر فروش محصول خود باشند. مشتریانی که برند و محصولات شما را دوست داشته باشند ، بیشتر هم تمایل دارند تا از شما خرید کنند. بسیاری از خرده فروشان سنتی متوجه این موضوع شده اند. مشتریانی که از تمام راه های خرید ( مغازه – وب سایت – کانال تلگرام – اینستاگرام و …) از شما خرید می کنند ، شش مرتبه بیشتر از کسانی هستند که فقط از مغازه خرید می کنند.

 

  • بازاریابی درخواست به اقدام Call To Action Marketing

این روش بازاریابی و فروش وابسته به وب سایت می باشد و به این صورت است که از طریق ابزارهایی داخل سایت مانند بنر ، متن یا تصویر تلاش می کنند تا فرد بر روی آنها کلیک کنند و وارد دالان ارتباط با سایت گردد که در نهایت به یک فروشگاه آنلاین ختم شود و آنها را به مشتری واقعی تبدیل نمایند و فروش صورت گیرد.

  • بازاریابی بشارتی Evangelism Marketing

یکی دیگر از انواع بازاریابی و فروش ، بازاریابی بشارتی است که شبیه بازاریابی دهان به دهان است ، و به این صورت است که شرکت باید تعداد مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد تا این مشتریان ویژگی ها و مشخصات محصول را ترویج دهند و بدون اینکه خودشان متوجه باشند تبلیغ کنند. در نتیجه فروش شرکت نیز افزایش می یابد.

  •  بازاریابی رویدادی Event Marketing

استفاده از رویدادها بهترین روش برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید است. اغلب مشتریان برای خرید به دلیلی نیاز دارند و چه دلیلی بهتر از یک رویداد یا مناسبت مانند روز مادر ؟  بازاریابی رویدادی همچنین شامل ایجاد یک رویداد مانند سمینار ، کنفرانس یا فستیوال ها نیز می شود.

  • بازاریابی دهان به دهان Word Of Mouth Marketing

بازاریابی دهان به دهان به انتقال اطلاعات از یک شخص به شخص دیگر در روابط کلامی گفته می شود و یکی از موثر ترین روش های انواع بازاریابی است.  مشتریان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با کل دنیا در مورد برندی که دوستش میدارند بسیار مشتاق هستند. بسیاری از افراد در همین گفتگو هایی که پیرامون برند و محصلی از زبان مشتری دیگر صورت میگیرد مشتری برندی می شوند و از آنها خرید می کنند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی است که مردم متوجه می شوند از کجا خرید کنند. بازاریابی های جدید نیز یادگرفته اند که برای محصولات و خدماتی که ارائه میدهند یک شعار یا جمله ای داشته باشند که در واقع همان بازاریابی دهان به دهان باشد.

بازاریابی دهان به دهان - رخش اپ
  • بازاریابی فصلی Seasonal Marketing

تغییرات فصلی بهترین روش برای جذب مشتریان جدید و ارتقاء سطح بازاریابی و فروش  است . گاهی اوقات این تغییرات حتی می تواند شامل تغییرات آب و هوایی یا تعطیلات بین المللی باشد. به طور مثال ولنتاین میتواند برای برخی افراد یه منبع بزرگ جذب مشتری و فروش باشد.

  • بازاریابی آنلاین Online Marketing

این نوع بازاریابی که به آن بازاریابی اینترنتی یا تلفنی هم گفته می شود ، روشی است که در آن سعی می شود به هر طریقی که می توانند مشتری را جذب کنند. بازاریابی آنلاین امروزه بسیار شایع شده است و طرفداران بسیاری دارد.

  • بازاریابی آفلاین Ofline Marketing

با استفاده گسترده از اینترنت ، بسیاری از شرکت ها در حال یافتن روش هایی برای ترکیب بازاریابی آفلاین با تکنولوژی های جدید هستند تا بتوانند مشتری های جدیدی جذب کنند و فروش خود را چندین برابر کنند. به طور مثال کمپانی کوکا کولا دستگاهی طراحی کرده است که شبیه یک نوشابه کوکا کولا بزرگ است که روی آن نوشته شده است « من را بغل کنید » و هرکسی که آن را بغل کنید دستگاه به او یک نوشابه میدهد. این روش تبلیغات نه تنها باعث می شود مشتریان احساسات خود را نشان دهند و به محصول علاقه مند شوند ، بلکه موجب می شود مشتریان به طور رایگان با کیفیت محصول نیز آشنا شوند.

بازاریابی آفلاین - رخش اپ
  • بازاریابی بدون عوض Freebie Marketing

یکی دیگر از روش های بازاریابی و فروش ، بازاریابی بدون عوض میباشد و هدف از این نوع بازاریابی این است که محصول با قیمت بسیار ناچیز و یا کاملا رایگان به مشتری عرضه شود تا شرکت سایر تجهیزات تکمیل شونده محصول را در مراحل بعدی به همان مشتری بفروشد.

  • بازاریابی مقاله ای Article Marketing

زمانی که در صنایع ، تجربه و تخصص ارزش بسیاری پیدا می کند ، مقالات می توانند یک ابزار قدرتمند برای نشان دادن تجربیات و تخصص های شما باشند. برخی نوآوری ها در قالب مقالات و یا بروشورها ارائه میشوند، یعنی جایی که اطلاعات فنی باید به متشریان تخصصی انتقال پیدا کند.

  • بازاریابی درونگرا Inbound Marketing

شرکت ها اغلب مشتریانی دارند که به دلایل مختلفی با آنها تماس میگیرند. این می تواند یک موقعیت عالی برای شرکت ایجاد میکند تا بتواند محصولات و خدمات بیشتری که مشتریان ندارند را به مشتریان عرضه کند . به این روش که بازاریابی ربایشی هم می گویند ، سعی دارد به جای تبلیغات یا تحمیل محصول ، خریداران را با محتوا جذب کند.

بازاریابی محتوایی - رخش اپ

 

  • بازاریابی محتوا Content Marketing

برای آموزش مشتریان بالقوه ، درباره محصولات و خدمات خود تولید محتوا داشته باشید و محتواها را منتشر کنید. این محتوا در جهت ارائه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخصی به مشتریان بالقوه و تاثیرگذاری بر آن انجام می گیرد.

 

  • بازاریابی متنوع Diversity Marketing

هدف از این نوع بازاریابی بررسی فرهنگ های گوناگون از نظر فرهنگ ، ضائقه ، انتظارات ، باورها ، اعتقادات ، دیدگاه و نیازها می باشد.  با در نظر گرفتن این موارد می توانید محصولاتی ارائه دهید که باب میل فرهنگ های مختلف باشد یا اینکه فقط بر روی چند فرهنگ خاص متمرکز شوید.

  • بازاریابی دوردست Outbound Marketing

از دیگر انواع روش های بازاریابی و فروش ، بازاریابی دوردست میباشد. گاهی اوقات خوب است که شرکت ها مشتریان بالقوه را از حضور خود مطلع کنند. این کار می تواند از طریق تهیه یک لیست از مشتری های احتمالی انجام گیرد بدین صورت که شرکت با آنها تماس بگیرد و سعی کند تا آنها را به مشتری های فعلی تبدیل کند. به طور مثال شرکت مایکروسافت در آغاز کار خود از روش بازاریابی دوردست یا بازاریابی برونگرا استفاده می کرد تا بتواند مشتریان فعلی خود را شناسایی کند و محصولش را عرضه کند.

  • بازاریابی مستقیم Direct Marketing

از جمله انواع بازاریابی ها می توان به بازاریابی مستقیم اشاره کرد. در این روش شرکت از طریق روش هایی نظیر ارسال ایمیل ، پیامک ، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی مستقیما با مشتریان خود ارتباط برقرار می کند.

بازاریابی مستقیم - رخش اپ

به طور کلی ، انواع بازاریابی ها بسیار گسترده هستند و روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که ما مهم ترین و پرکاربرد ترین آنها را در این مقاله شرح دادیم. تمام این روش های بازاریابی توسط شرکت های بزرگ امتحان شدند و نتایج خوبی از آنها کسب کرده اند. امیدواریم شما هم به این لیست اضافه شوید.

در صورت وجود هرگونه سوال در مورد انواع بازاریابی یا نرم افزار فروش حضوری رخش می توانید با همکاران ما در واحد فروش و پشتیبانی رخش اپ در ارتباط باشید.

همهٔ نوشته‌ها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alikeدر دسترس است
اجرا شده توسط: رخش